تجهیزات جایگاه CNG به همراه بررسی کامل جز به جز آن

تجهیزات جایگاه CNG به همراه بررسی کامل جز به جز آن

تجهیزات جایگاه CNG به همراه بررسی کامل جز به جز آن

تجهیزات جایگاه CNG طبیعتا پیچیدگی­ های بیشتری نسبت به جایگاه بنزین و گازوئیل دارد. اما سوال اینجاست، این تفاوت در ساختار از کجا نشات می­‌گیرد. در جایگاه بنزین و گازوئیل سیالی که عرضه می‌­شود مایع و تراکم ناپذیر است. اما در جایگاه CNG سیالی که عرضه می­‌شود، گاز است که تراکم پذیر است. بنابراین تمامی تجهیزات این دو نوع جایگاه با یکدیگر متفاوت هستند.

اگر مسیری که سیال در این دو جایگاه طی می­‌کنند را بررسی کنیم، خواهیم دید در جایگاه بنزین یا گازوئیل، سوخت از داخل مخزن مدفون جایگاه که تحت فشار نیست پمپ می­‌شود. در صورتی که در تجهیزات جایگاه CNG، گاز از خط اصلی گرفته شده و به مخزن خودرو ­ها منتقل می‌­شود.

در جایگاه CNG با توجه به اینکه سیال انتقالی گاز است، باید تمامی آب بندی­‌ ها و شیر ­ها سازگار با گاز انتخاب شوند. نکته دیگر این است که در جایگاه CNG نمی‌­توان از پمپ استفاده کرد و با توجه به تراکم پذیر بودن گاز باید از کمپرسور استفاده کرد. استفاده از کمپرسور به نسبت پمپ هزینه­‌های بیشتری برای به دنبال خواهد داشت.

از طرف دیگر با توجه به اینکه گاز طبیعی از خط لوله اصلی گرفته می­‌شود، نیاز دارد تا از لحاظ فشار، دما و کیفیت دستخوش تغییر قرار گیرد. این تغییرات با استفاده از تجهیزاتی که در مسیر جریان گاز از خط لوله اصلی تا نازل دیسپنسر بکار گرفته می­‌شوند، انجام می­ گیرند. طراحی تجهیزات جایگاه CNG ، اعم از انتخاب کمپرسور و مخزن مناسب، از نوع و تعداد خودرو­ های متقاضی سوخت، تاثیر پذیرند.

جایگاه CNG

جایگاه CNG سرمایه گذاری مطمئن

با توجه به تجهیزاتی که در جهت رساندن گاز به شرایط ایده آل مورد استفاده قرار می­‌گیرند. هزینه احداث جایگاه CNG از هزینه احداث جایگاه بنزین و گازوئیل بیشتر می­ شود. لذا مقوله­ سود دهی جایگاه CNG از اهمیت ویژه­ ای برخوردار می­ شود. در مقاله­ های بعدی با در نظر گرفتن هزینه احداث جایگاه و سود دهی آن، منطقی بودن احداث و بهره­ برداری جایگاه CNG به صورت خصوصی را بررسی می­‌کنیم. اما موضوعی که واضح این است که با توجه به هزینه‌­های سنگین احداث جایگاه CNG لازم است دولت و ذینفعان (تولید کنندگان کمپرسور و …) شرایط خاصی در جهت تشویق به احداث و بهره­ برداری جایگاه ­‌های CNG در نظر بگیرند.

در این مقاله قدم به قدم از خط اصلی گاز تا دیسپنسر سوخت ، و بطور کلی تجهیزات جایگاه CNG که در مسیر قرار دارند را بررسی می­‌کنیم. همانطور که در مقاله قبلی توضیح داده شد، جایگاه ­‌های CNG نوع­ های مختلفی دارند. که این جایگاه ­‌ها در بعضی از تجهیزات با یکدیگر متفاوت هستند.

ساختار کلی یک جایگاه CNG

به طور کلی در تجهیزات جایگاه CNG و ساختار آن، فرآیند از خط لوله اصلی گاز آغاز و تا محلی که مخزن خودروی گازسوز پر می­‌شود ادامه پیدا می­‌کند. در این فرآیند مراحل مختلف کیفیت گاز بهبود داده می­‌شود تا به حالت ایده‌­آل برسد، سپس اندازه‌­گیری شده و به متقاضی عرضه می­‌شود.

خط لوله اصلی گاز، معمولا فشار مناسب برای استفاده در سیستم جایگاه سوخت CNG را دارند. بسیاری از تجهیزات جایگاه CNG توانایی کار با گاز فشار پایین را دارند. در بعضی از جایگاه­‌ های خاص با توجه به نوع خودرو­هایی که در جایگاه بارگیری می­‌کنند نیاز است تا فشار ورودی بالاتر باشد.

تضمین کیفیت سوخت (گاز) ورودی یکی از اصلی ترین نکات در جایگاه سوخت است. کیفیت گاز ورودی بسیار تاثیر پذیر از میزان رطوبت یا سایز و مقدار دیگر ناخالصی­‌های موجود در آن است. رطوبت موجود در گاز با واحد میلیون قسمت در فوت مکعب نشان داده می‌­شود. اگر رطوبت موجود در گاز بیشتر از حد استاندارد باشد لازم است تا گاز خشک  و آماده­ طی کردن دیگر مراحل در جایگاه شود. گاهی اوقات به علت وجود ذرات ناخالصی در گاز، نیاز است تا از فیلتر مناسب نیز استفاده کنیم. در بعضی از کمپرسور های استاندارد، فیلتر نیز قرار داده شده است.

منبع : inergy.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.